Uppsägning
Uppsägning av lägenhet
Uppsägningstiden är 3 kalendermånader. Tänk på att uppsägningen gäller först från den dag den kommit oss tillhanda, skicka därför in den till oss i god tid.
Uppsägningstiden gäller från den sista i den månad som vi tagit emot din uppsägning. Vill du till exempel flytta 1 maj måste vi ha fått in din uppsägning senast 31 januari.
Skickar du uppsägningen i ett rekommenderat brev har uppsägningen gjorts den dag som poststämpeln visar. Om du inte skickar rekommenderat brev gäller den dag som vi bekräftat att vi tog emot uppsägningen.
Uppsägningen ska vara skriftlig med namnteckning i original (ej kopia) och kan göras på något av följande sätt:
- På baksidan av hyresavtalet finns utrymme att fylla i uppsägningen och underteckna.
- Skriv ett brev där du anger att lägenheten sägs upp. Brevet ska innehålla adress, lägenhetsnummer, namn och personnummer, kontaktuppgifter för visning och namnteckning i original.
- Skriv ut blanketten nedan, fyll i uppgifterna och underteckna. Även sambo/make/maka som inte står med på hyresavtalet skriver under uppsägningen.
Skicka uppsägningen till:
Familjebostäder i Göteborg AB
Box 5151
402 26 Göteborg
Vi sänder bekräftelse att vi mottagit uppsägningen inom några dagar.
Observera att uppsägning inte kan mailas, göras per telefon eller skickas som ett ärende via HemmaHos.
Uppsägning vid flytt till äldreboende
Om du ska flytta till äldreboende finns möjlighet att begära 2 månaders uppsägningstid. Skicka i så fall med kopia av hyresavtalet för äldreboendet vid uppsägningen. Det går inte att ändra uppsägningstiden i efterhand, därför är det viktigt att flytten till äldreboende styrks direkt vid uppsägningstillfället.
Uppsägning dödsbo
Om hyresgästen avlidit kan dödsboet begära 1 månads uppsägningstid om uppsägning görs inom 1 månad från dödsfallet. Dödsbodelägarna (närmast anhöriga) sänder in en skriftlig uppsägningshandling tillsammans med registerutdrag från Skatteverket med släktutredning. Ange namn och kontaktuppgifter i uppsägningshandlingen till den person som representerar dödsboet så att Familjebostäder har någon att kontakta vid besiktning och visning av lägenheten.
Ladda ner blankett här (pdf)
Uppsägning av parkering
Du gör uppsägningen enklast genom att logga in på HemmaHos, gå till Mina Avtal/Säg upp. Uppsägningen är 3 månader och ska inkomma senast sista dagen i månaden. Du får ett bekräftelsemail direkt när uppsägningen registrerats. Alla fordonsplatser kan sägas upp på detta sätt.
Om du säger upp lägenheten sägs tillhörande (samaviserade) p-platser upp automatiskt och du behöver inte göra detta separat.
Du kan även göra en skriftlig uppsägning. Uppsägningstiden är 3 månader och uppsägningen ska inkomma senast sista vardagen i månaden:
- Fyll i formuläret för uppsägning på baksidan av kontraktet
- Skriv ett undertecknat brev där du anger att platsen ska sägas upp.
- Använd den förtryckta blanketten.
Ladda ner blanketten här (pdf)
Uppsägningen sänds till:
Familjebostäder i Göteborg AB
Box 5151
402 26 Göteborg
Vi skickar bekräftelse att vi mottagit uppsägningen inom några dagar.
Observera att uppsägning inte kan mailas, göras per telefon eller skickas som ett ärende via HemmaHos.